Waja Club Chat
Jumaat, 22 Januari 2010
Panduan mengisi petrol yg Optimum
Salam,baru sebentar td saya singgah di blog kawan2,tertarik sgt nak kongsi n3 sedara tu kat korang semua..jd ini lah dia..Banyak terima kasih kepada empunya blog hehehe
Terbaca dalam blog kawan2 berkenaan dengan tip atau panduan mengenai cara-cara pengisian petrol kenderaan supaya nilai wang yang kita belanjakan lebih berbaloi. Rupa-rupanya nak isi minyak pun ada caranya.
1. isi minyak awal2 pagi atau malam..bukan sebab penyejatan, tetapi suhu yang rendah membuatkan minyak lebih pekat (apply the contract n expand concept). Elakkan mengisi minyak pada waktu cuaca panas, rugi sebab minyak tu kembang, kelikatan kurang.
2. Semasa isi minyak jgn tekan full flow sebab minyak tu jadi cepat meruap.
3. Pastikan tank tu at least half full sbb kalau kurang daripada half-tank, ada banyak ruang utk minyak tu meruap (becoming gas.. sbb tuh bile kite open-up our tank, ade bunyi gas keluar)
4.Jangan isi minyak kalau ada tanker minyak sedang fill in station tu punya ground container, minyak tu akan berkeladak, means sediment dlm minyak tu akan naik bcoz of the pressure from the pump..that oil is not clean.
5. pastikan kabel minyak ditarik panjang.. maksudnya lubang isi minyak berada pada sebelah yg x mengadap petrol pump dan elakkan cabel bersimpul bg mengurangkan rintangan pengaliran minyak melalui cable tersebut.. kalau rintangan makin tinggi maka pressure pun bertambah.. meter minyak disukat ikut pressure..
apa yg wa dengar, kabel yg ditarik panjang tuh kalo nak dapat minyak lebih. sbb minyak yg turun dari atas kabel akan flow straight ke lubang tangki. berbeza dgn lobang tangki yg sebelah pump. minyak akan turun bawah then naik atas balik. Apabila isian dah sampai limit, minyak yg bertakung kat bawah kabel tu tak dapat masuk ke tangki. so rugi kat situ.
Harap Tips2 nie berguna hehehe maklum la minyak kan nk naik tak lama lagi
Dikarang Oleh
Tanpa Nama
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan